ImageChef.com

Menerima tempahan kek dan cupcake sekitar Terengganu dan Kelantan

Sedia menerima tempahan kek dan cupcake untuk semua acara. Tempahan sekurang-kurangnya seminggu awal untuk tempahan yang sedikit dan sekurang-kurangnya sebulan untuk tempahan yang lebih banyak.

SILA KLIK PADA LABEL KEK DAN CUPCAKE UNTUK EASY ACCESS PADA KOLEKSI KEK DAN CUPCAKE

Hubungi saya di 019-4849653 atau waina_1307@yahoo.com untuk makluman lebih lanjut.

MAKLUMAN TERKINI

Sila add FB waina, Waina Ilhamku Cakehouse untuk lebih update yer. thanks
Kek, cupcake, cheesetart, tat telur, homemade chocolate. Msg saya, waina 019-4849653

Kongsi Resipi ye kawan-kawan

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

My schedule

Monday, November 7, 2011

Teknik2...Baked cheesecake yang paling menjadi, paling padat dan paling sedap

Assalamualaikum.... hihi...sangat gembira la...la... hari ni... sebab ape, hari ni hari cheesecake waina (mengikut citarasa dan kehendak saye) menjadik selepas cubaan demi cubaan..pelbagai resipi dan teknik saye dh buat... guna waterbath, xguna waterbath, non-baked, guna gelatin. buat meringue, lembik di dalam keras di luar, guna biskut sbg base, guna kek span sbg base... mcm2 lagi... smpai dah hampir putus asa dan trauma dibuatnya...

Alhamdulillah... kini selepas mendapat banyak pengajaran, saya berjaya membuat cheesecake yang saya inginkannnnnn!!!!



Ini cheesecake yang x touch up ape2 ye... xsempat nk pindah ke pinggan elok, dah licin.... kalau cheesecake dulu2, seminggu ade duduk diam dlm peti x disentuh sape2... maklumlaaaa x sedap hahaha.... 

Resipi ni ringkas dan mudah. Boleh refer pada resipi baked cheesecake yang sebelumnya. Cuma yang hari tu xbrape jadi lagi... sbb masa memasak ikut pada resipi tu la... sebenarnya masa memasak ikut oven masing2... saya punya oven lambat masak...saye x brani nak tinggikan suhu risau x jadi lagi...

Timing :

Sejam sepuluh minit pasang api bawah...

Kalau lembut lg di tengah, saya tambah sepuluh minit lagi api atas bawah... 


Dh ramai org bgtau, kalau kek tu lembut di tengah, xpe...nanti dia keras.... saya percaya laaaaaa....
TAPI
Kali ni saya x pecaya... saya masak smpai semuanya jadi masak semuanya.... saya keluarkan dari oven, sejukkan di luar dan bila betul2 sejuk baru masukkan ke peti sejuk...esoknya baru dimakan.... hihi...

DAN

Alhamdulillah, kek saya TAK PECAH seperti yang ditakuti org lain... hihi 

TIPS semasa mengadun:

1. Pastikan 350g creamcheese betul2 di suhu bilik... dan bila putar tu, pastikan cream cheese cair dan kembang...jgn ade ketul2

2. masuk gula sikit2...kali ni saya letak 3/4 cawan aje...

3. masuk 3 biji telur sebiji2 dan jangan lupa kaup di tepi2 supaya semuanya bercampur sempurna...kalau boleh setiap kali mengadun, mesti kaup yang di tepi2.... 

4. Dan kali ni saya masukkan 1/4 cawan tepung yang saya ayak sebelum dimasukkan ke dlm adunan selepas saya masukkan telur... bukan ape, nak bagi kek tu kental sikit hihihi.... 

Dan....hasilnya.... berdebar2 tau... JADIKKKKK....

3 comments:

say something ye kawan-kawan