ImageChef.com

Menerima tempahan kek dan cupcake sekitar Terengganu dan Kelantan

Sedia menerima tempahan kek dan cupcake untuk semua acara. Tempahan sekurang-kurangnya seminggu awal untuk tempahan yang sedikit dan sekurang-kurangnya sebulan untuk tempahan yang lebih banyak.

SILA KLIK PADA LABEL KEK DAN CUPCAKE UNTUK EASY ACCESS PADA KOLEKSI KEK DAN CUPCAKE

Hubungi saya di 019-4849653 atau waina_1307@yahoo.com untuk makluman lebih lanjut.

MAKLUMAN TERKINI

Sila add FB waina, Waina Ilhamku Cakehouse untuk lebih update yer. thanks
Kek, cupcake, cheesetart, tat telur, homemade chocolate. Msg saya, waina 019-4849653

Kongsi Resipi ye kawan-kawan

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie Second Birthday tickers

My schedule

Sunday, July 10, 2011

Chocolate brownies with topping

Asyik2 coklat... tapi coklatlah best kan... kali ni resipi brownies mudah dan sedap. Saya ambil dari Kak Yati yang diambil dari asal usulnya ialah Allrecipe. Silakan mencuba...

Resipi dia saya translate dalam BM k... kalau nak english version, blh trus g blog kak yati.


Bahan - bahan  (4-5 orang makan):
1/2 cawan mentega
1/2 cawan gula
1/4 cawan gula perang
2 telur (saya guna gred A punye)
1 sudu kecil esen vanilla
1/3 cawan serbuk koko (tidak manis)
1/2 cawan tepung serbaguna (saya pakai tepung biasa je)
1/4 sudu kecil garam
1/2 sudu kecil baking powder

Bahan - bahan untuk frosting dia :

3 sudu besar mentega
3 sudu besar serbuk koko (tidak manis)
1 sudu besar madu (saya takde madu so saya pakai golden syrup)
1 sudu kecil esen vanila (saya letak setengah sudu je sbb adunan sikit)
1 cawan gula ising (saya letak separuh cawan je...xnak manis sangat)

Cara-cara :
1. Panaskan oven kepada 175C
2. Griskan loyang dengan mentega dan tabur tepung (saya lapik dengan baking paper je lagi senang)
3. Dalam saucepan yang besar, cairkan mentega. Tutup api dan campur telur, gula dan esen vanila dan kacau.
4. Campuran tadi disatukan dengan tepung, serbuk koko, garam dan baking powder dan diputar hingga sebati.
5. Tuang adunan ke dalam loyang dan bakar selama 25-30 minit. Jangan terlebih masak, nanti hangit.
6. Sediakan frosting : Satukan semua bahan dan letak atas brownies semasa agak panas.(saya tambah semua bahan dan putarkan, lepas tu letak atas brownies. Ingat ye, letak time brownies tu masih agak panas sbb frosting tu akan cair, dan nampak sangat cantik)


Time ni saya xde ising sugar, so saya bedallah gula kastor...jadi jugak rupanya. Saya letak 1/2 cawan gula kastor dan 3 sudu besar golden syrup... suka2 hati je ubah resipi. nasib baik jadi.

Brownies ni makan time bila ye? time suam ke time sejuk? saya mmg x pernah makan brownies walaupun d secret recipe. tapi saya letak je dalam peti sejuk. Brownies ni bila dia menyejuk pada suhu bilik, isi2 dia mulai mampat dan nampak mcm brownies la... bila dia panas, nmpk mcm kek coklat pun ada.

Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment

say something ye kawan-kawan